Mire figyeljünk kisteherautó vásárláskor?

Cégünk kisteherautókat ad bérbe Budapesten, így van némi tapasztalatunk a vásárlás témakörében is, ezeket szeretnénk megosztani. Nagyon fontos, hogy ezek a mi tapasztalataink, mindenki csak saját felelősségre használja fel őket, semmilyen felelősséget nem vállalunk az írásért és ha esetleg nem jó autót vásárol!

Mi nem a legújabb autókat vesszük, hiszen ahhoz drága az alkatrész, kevés helyen tudják jól javítani, és nagyon nagy náluk az értékvesztés. Ezért mi idősebb kisteherautókat vásárolunk, amelyre már kiforrott a szervizelés, ismertek a hibái és elfogadható árban vannak az alkatrészek. Szerintem az egyik legfontosabb, hogy minden ki tudja, milyen feladatra szeretné használni az adott kisteherautót, és annak megfelelőt vegyen. Aki sokat jár külföldre és haladni akar a hosszú német autópályákon, azoknak valószínűleg ideálisabb egy újabb haszongépjárművet venni, ami kisebb eséllyel romlik el és esetleg még garanciális is.

Mi azonban nem tartozunk ebbe a körbe, nekünk bérbeadásról lévén szó, nagyon fontos, hogy az adott típus megbízható legyen és aránylag kis fenntartási költségű. Akiknek még nem volt nagyobb méretű autójuk, kisteherautójuk, azoknak írom, hogy itt az alkatrészek árai alapból sokkal magasabbak általában mint egy személyautó esetén. Ezt el kell fogadni, például egy 205/70 R16C gumi sokkal drágább mint a Suzukira vagy Astrára való abroncs. A lakatos munka is egy 3.5 tonnás autónál már a méreteiből adódóan is sokkal többe kerül mint egy személyautó esetén, arról nem is beszélve, hogy sok műhelybe be sem fér.

Ilyen szempontból is fontos szerintem, hogy az ember olyan méretű furgont vegyen amilyenre szüksége van, kisebbet nem érdemes, de ha nem változó a tevékenység akkor szerintem nagyobbat sem, mert a nagyobbal nehéz parkolni, több rá a súlyadó, biztosítás és az alkatrész is, a korábban említett dologról nem is beszélve, hogy kisebb műhelyekbe nem fér be.

Ha aránylag csekélyek az anyagi lehetőségeink, akkor nem éri meg messzire mennünk autóért, ha csak nem vagyunk biztosak benne, hogy az autó megfelel a hirdetésnek. A mi vállalkozásunk Budapesten működik, ennek az előnye, hogy aránylag sok autót hirdetnek a környéken, hátránya viszont, hogy ami jó azt nagyon gyorsan elviszik. Most a magyar viszonyokról írok, 2018-ban. Mi jártunk már párszor úgy, hogy sok száz kilométert mentünk és odaérve nem az az autó fogadott amit vártunk és amit az illető a telefonban leírt. Ha messzire megyünk, fontos, hogy előtte kérjünk nagy felbontású képeket az autóról. A belsejéről és az alvázról is. Ez sok csalódástól és költségtől kímélhet meg minket. Erre azonban kevés eladó hajlandó, főleg ha tudja, hogy autója egy roncs. Természtesen az egész attól függ, hogy milyen igényeink vannak. Jó állapotú, nem rozsdaboglya kisteherautót nem fogunk a piaci ár feléért kapni.

Ez az szerintem amiben más kisteherautót vásárolni, mint személyautót. Személyautóból ki lehet fogni egy garázsban tartott, bevásárlásra használt példányt, de akinem egy nagyobb méretű kisteherautója van, az azért vette, mert szüksége van rá és sokat megy vele, mert azzal dolgozik. Senki nem tart hobbiból vagy tartalék autónak egy nagy Citroen Jumper-t, ez logikusan átgondolva teljesen reális.

Szóval amit korábban elkezdtem leírni, hogy ha elmegyünk 10 autót az ország különböző pontjaiba és csalódás és minket, akkor egy idő után csak akkor fogunk elmenni messzire, ha biztosak vagyunk benne, hogy az autó megfelel az elvárásainknak (ami ha alacsony akkor könyebb helyzetben vagyunk mint ha magas). Én csak úgy indulok el messzire, ha az eladó válaszol minden kérdésemre, és elmondom neki, hogy nézze meg azokat a pontokat az autón ami engem érdekelne, mert ha elmegyek  én meg fogom nézni, és ne raboljuk feleslegesen egymás idejét.

A karosszériával szoktam kezdeni, mert ez tud olyan állapotban lenni, hogy nem érdemes vele foglalkozni. Mint korábban leírtam, egy nagy furgon sokat van használva, simán lehet benne 7-800 ezer vagy 1 millió kilométer is, ez és ha rendszeresen túlpakolják, megviseli a kasztnit. Egy ilyen autóval nem fognak akkor nem menni, ha esik a hó vagy eső, az árut le kell szállítani.

Szerintem ami egyik legfontosabb pontja egy ilyen autó kasztnijának, azok az első és hátsó emelési pontok és a futómű csatlakozópontjai. Ha ezek rossz állapotban vannak, vagy már átjukadtak, esetleg letörtek, azokat nagyon nagy költséggel lehet csak javítani és nem biztos, hogy megéri. A küszöböket tapasztalatom szerint könnyebb javítani, könnyebb hozzá szakembert is találni, aki elvállalja, de ha pl az első emelési pont ki van szakadva, azt ha el is vállalja valaki, nem lesz olcsó. Engem a kisebb horpadások, karcok nem érdekelnek, mert azokat kisebb költséggel lehet javítani és általában nem szerkezeti elemek sérülései.

Vettem olyan autót aminek az oldalajtaja volt lyukas, mert belefolyt a víg, de alatta küszöb jó volt, az ajtó pedig cserélhető, így szerintem nem lett volna érdemes otthagyni.

Motor

Minél újabb van benne, annál drágább hozzá minden szerintem, ez a teljesítmény ára, hogy bonyolultabb, és drágább anyagokat használnak fel benne. Azonban akinek szüksége van a teljesítményre, annak nincs más választása, nálunk nem ez a fő szempont.

Egy adagolós motor javítása mindig olcsóbb mint egy nagynyomású befecskendezővel ellátotté, bár ezen íráskor 2018ban egyre kevesebb adagolós dízel kisteherautó van már, szóval gondolom előbb-utóbb nekünk sem lesz más választásunk.

Amelyik motorban nagy futásteljesítmény van, az már kopottabb, mint amelyikben harmadannyi, ez nagyjából evidens, de szerintem csak akkor igaz, ha ugyanolyan törődést kapott. Elvégezték időben az olajcseréket, jó olajat kapott, nem hajtották szét hidegen, leállítás előtt a turbót hagyták visszahűlni. Ezeket természetesen egy használt kisteherautónál nem nagyon lehet szerintem ellenőrizni, főleg ha nagy céges használatban volt, esetleg futár autó, amiket városban hajtott mindig más. Szóval ez tud lutri lenni. Felöntötték valamilyen tömítő adalékkal és máris nem füstöl annyira és jobban megy. Aztán ha kifogy, újra elkezd füstölni és kétszer annyit fogyaszt. Szerintem azt egyből meg lehet állapítani, ha egy motor rossz, hiszen nem húz és füstöl, erőtlen, vagy egyéb baljós jeleket ad (check engine lámpa, szöveges hibajelzés). Azt, hogy biztosan jó-e nehezebb megállapítani, itt ha nagyobb értékről van szó, mindenképpen érdemes szakszerviz és szerelő tanácsát és felülvizsgálatát kérni is (nagyobb értékű járműnél ez szerintem egyébként is ajánlott). Az újabb autók elég sok mindent tárolnak, de ezek persze törölhetőek is általában.

Ha kicsit csúszik a kuplung, ami egyébként is kopó alkatrész, kisebb gond, mintha olaj van a vízben. és így el is jutttunk a kisebb árulkodó jelekhez. Ha olaj van a hűtővízben, az nagyon rossz jel, vagy ha járó motornál nehéz összenyomni a hűtőrendszer csöveit (amiket ovlastam cikkeket azok szerint ez hengerfej hibára utalhat, ahogy a víz és olaj összefolyása is). Ha a nívópálcának erősen üzemanyag szaga van, az sem jó jel. Csikorgó, kopogó hangok sem, de az lehet akár egy feszítő görgő hangja, de lehet nagyobb baj is.

Az, hogy hitelt érdemlően bizonyítva legyen a vezérműszíj utolsó ismert cseréjének időpontja, szintén fontos kérdés, ha ez nem áll rendelkezésre, szerintem jobb azonnal lecseréltetni, mert tönkre tudja tenni akár az egész motort ha elszakad.

 

Mivel mi kisteherautókat adunk bérbe Budapesten, amelyeket nyilvánvalóan nem mi vezetünk a legtöbbet, és jogtisztán szeretnénk ezt a szolgáltatást nyújtani, így fontos számunkra, hogy minden papír, alváz és motorszám rendben legyen, hogy egy esetleges ellenőrzés során ne legyen problémája a bérlőnek. Nagyon érdemes vásárláskor megnézni az alváz és motorszámot, hogy egyezik-e a törzskönyvön lévővel, mert ha nem akkor biztos nem tudjuk átíratni. Sok kisteherautónál már nincs motorszám a forgalmiban csak motorkód. Ez egy esetleges későbbi motorcserét könnyebbé tesz. A forgalmi és törzskönyv megléte vásárlásnál szerintem magától értetődő, ha nincs meg valamelyik, akármilyen mesével is áll elő az eladó, mi nem kockáztatunk. Amennyiben kereskedőtől vesszük az autót a törzskönyve lehet passziválva van az okmányirodában, de forgalminak akkor is lennie kell. Ezek az alváz- és motorszámos dolgok magától értetődőnek tűnnek, de ha elsőnek találkozunk egy idegennel akinek sok pénzt adunk, szerintem nem bízhatunk meg benne vakon ilyen apróságon nem szabad elcsúszni és le kell ellenőrizni.

 

Nem a legfontosabb dolog egy kisteherautó vásárlásnál, de mindennek van jelentősége, így annak is, hogy milyen abroncs van az autón, hiszen 4 új gumi vásárlása bizonyos típusoknál és méreteknél jelentős költség, és ha nem jó a gumi el is veheti a forgalmit a rendőr ha megállít. Ha nagyobb, 3t körüli össztömegű kisteherautót vásárolunk, akkor szinte biztos, hogy C-s, vagyis direkt kisteherautókra kifejlesztett gumit kell vennünk rá, vagy szabály szerinte annak kell rajta lennie. Az, hogy gyárilag milyen típusú való rá, általában az ajtóba van ragasztva, ha megvan még, a szükséges abroncs-nyomások mellett.

 

Tehát összefoglalva, a lényeg, hogy az autó minden egyes részét nézzük át, időt és energiát nem sajnálva, mert utána (ha jogilag van is rá lehetőségünk, de ez sokszor hosszadalmas procedúra) nem biztos, hogy érvényesíteni tudjuk a szavatossági igényünket és ha a kisteherautót nem tudjuk használni, dolgozni vele, az nagy kisesés lehet. Ha nem értünk hozzá, szerintem mindenképpen vigyünk szakembert, főleg ha nagyobb értékű autót veszünk és ha nem vagyunk biztosak benne, hogy megtaláljuk a kisteherautó hibáit. Szerencsére az internet korában sok csoport és fórum van, ahol információkat szerezhetünk az adott típusról amit kinéztünk. A legjobb utánanézni a motorkódoknak, gyakori hibáknak és üzemeltetési költségeknek, mert bizonyos típusoknál nagy meglepetés érhet bennünket, ha az adott alkatrész csak gyári verzióban elérhető és a furgon értékével megegyező összeget kell kifizetni.

 

Ez a cikk azon okból készült, hogy felhívja a figyelmet pár buktatóra, ettől senki nem lesz profi, mint ahogy én magam sem vagyok, csak a tapasztalataimat osztom meg ezáltal.

Ha kisteherautót szeretnétek bérelni budapesten pedig keressetek minket nyugodtan, állunk rendelkezésre.